Algemene voorwaarden en Privacy policy


ALGEMENE VOORWAARDEN
Versie 1.0
Datum: 22/06/2023


Artikel 1 Algemeen

1.1. Deze algemene voorwaarden (hierna: "Algemene Voorwaarden") zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten tussen de klant (hierna: "Klant") en Julie Hellemans, eenmanszaak, met adres te Schoolstraat 9, 8490 Jabbeke, en met ondernemingsnummer BE0507.799.255 (hierna: "Julie Hellemans"). Deze Algemene Voorwaarden, samen met de eventuele bijzondere voorwaarden die de contractuele relatie nader omschrijven en die voorrang hebben op de Algemene Voorwaarden (bv. een prijsoverzicht, een projectomschrijving, enz.) (hierna: "Bijzondere Voorwaarden"), vormen samen de overeenkomst tussen partijen (hierna: "Overeenkomst").

1.2. Offertes zijn geldig gedurende 14 kalenderdagen, tenzij de offerte een andere geldigheidstermijn vermeldt. Nadat een offerte vervallen is, is een gebeurlijke aanvaarding door de Klant ervan niet langer geldig. Iedere offerte van Julie Hellemans is zonder verplichtingen tot wanneer de Klant deze aanvaardt door ondertekening van de Overeenkomst (hetzij manueel, hetzij elektronisch bv. door e-mailbevestiging). Door dergelijke ondertekening wordt een Overeenkomst geacht volledig en rechtsgeldig te zijn tot stand gekomen.

1.3. Door het aangaan van een Overeenkomst met Julie Hellemans, verklaart de Klant gebonden te zijn door de Algemene Voorwaarden en doet de Klant uitdrukkelijk afstand van eventuele afwijkende voorwaarden. Eventuele wijzigingen aan de Overeenkomst zijn enkel mogelijk mits zij schriftelijk tussen partijen worden overeengekomen.

Artikel 2 Voorwerp en uitvoering

Algemeen

2.1. De Klant gaat de Overeenkomst aan met oog op hetzij het uitvoeren door Julie Hellemans van bepaalde diensten die zij verleent als interieurarchitecte (hierna: "Diensten"), hetzij voor het aankopen van bepaalde goederen (hierna: "Goederen"), zoals nader omschreven in de Bijzondere Voorwaarden.

2.2. Julie Hellemans levert alle redelijke inspanningen om de Overeenkomst uit te voeren met de nodige deskundigheid, en dit conform de specificaties bepaald in de Bijzondere Voorwaarden. De uitvoering van de Overeenkomst door Julie Hellemans wordt beschouwd als een inspanningsverbintenis en niet als een resultaats- of garantieverbintenis.

2.3. Overeengekomen timings zijn bovendien steeds bij benadering vastgesteld en impliceren geen resultaats- of garantieverbintenis in hoofde van Julie Hellemans.

2.4. Julie Hellemans mag de Overeenkomst of onderdelen ervan uitbesteden aan derden of laten verrichten door derden.

2.5. De Klant aanvaardt dat Julie Hellemans een onafhankelijke dienstverlener is en steeds vrij zal zijn om haar diensten ter beschikking te stellen van eender welke andere onderneming. Julie Hellemans is ter zake door geen enkele verplichting van niet-concurrentie gebonden.

Diensten als interieurarchitecte

2.6. Julie Hellemans levert geen enkele dienst met betrekking tot (1) de stabiliteit of de structuur van een bouwwerk en (2) ingrepen die aan enige vergunningsplicht onderworpen zijn. In de mate de Diensten toch een impact zou kunnen hebben op de voormelde zaken, is het niet de verantwoordelijkheid van Julie Hellemans om de Klant daarover te informeren, maar dient de Klant zelf alle nodige voorzorgen te nemen en zich hieromtrent extern te laten adviseren, zoals door een stabiliteitsingenieur of een bouwkundig architect.

2.7. Tussenkomsten van derde partijen zoals ingenieurs, topografen, veiligheidscoördinatoren en andere experten, zijn niet in de prijs inbegrepen en worden afzonderlijk doorgerekend, tenzij expliciet anders overeengekomen.

2.8. Julie Hellemans en de Klant kunnen in de Bijzondere Voorwaarden een richtinggevende timing overeenkomen met betrekking tot de levering van de Diensten. Deze timings zijn louter indicatief, zodat de overschrijding ervan niet kan beschouwd worden als een ernstige contractuele wanprestatie van Julie Hellemans

2.9. Eventuele timings die in de offerte zijn vervat, blijven slechts geldig (1) voor zover de offerte binnen de uiterlijke aanvaardingstermijn is goedgekeurd door de Klant en (2) alle voorschotten en tussentijdse facturen tijdig worden betaald door de Klant. In het omgekeerde geval is Julie Hellemans gerechtigd om de overeengekomen timings te herzien.

2.10. De Klant erkent dat zijn medewerking noodzakelijk is om een goede uitvoering van de Diensten mogelijk te maken. Hij zal dan ook alle informatie aanleveren zoals gevraagd door Julie Hellemans en zoals anderszins redelijkerwijze noodzakelijk is om de Diensten in goede orde en conform de verwachtingen van de Klant te kunnen uitvoeren. De Klant is uitsluitend verantwoordelijk voor de volledigheid en de juistheid van deze informatie.

2.11. De Klant erkent dat alle aangeleverde werken door Julie Hellemans in het kader van de verleende Diensten, met inbegrip van al het voorbereidend materiaal (hierna: "Werken"), enkel te gebruiken zijn voor het doel waarvoor zij volgens de in de Bijzondere Voorwaarden omschreven opdracht zijn opgemaakt. De Klant zal de Werken gebruiken volgens de eventuele instructies van Julie Hellemans, en minstens zoals een redelijk en zorgvuldig persoon.

Het aankopen van Goederen

2.12. De leveringstermijn van aangekochte Goederen is steeds bij benadering en wordt door partijen niet beschouwd als een essentiële bepaling van de Overeenkomst. De overschrijding ervan kan niet beschouwd worden als een ernstige contractuele wanprestatie van Julie Hellemans.

2.13. Indien de bestelde Goederen ondanks een geaccepteerde bestelling toch zouden uitgeput zijn in de voorraad, kan Julie Hellemans niet gehouden worden tot de levering van die Goederen. Naar keuze van Julie Hellemans zullen ofwel de Goederen geleverd worden nadat ze terug voorradig zijn, ofwel zal Julie Hellemans onverwijld de eventueel reeds betaalde bedragen van de niet-voorradige Goederen aan de Klant terugbetalen.

2.14. Het risico van beschadiging en/of verlies van Goederen berust bij Julie Hellemans tot het moment van bezorging aan de Klant of aan een door de Klant aangewezen vervoerder, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

2.15. Indien wordt overeengekomen dat de levering in de gebouwen van Julie Hellemans gebeurt, dient de Klant de Goederen op te halen binnen 14 dagen nadat Julie Hellemans de Klant heeft verwittigd dat de Goederen klaar staan voor ophaling. Als de Klant de Goederen niet binnen deze termijn heeft opgehaald, is Julie Hellemans gerechtigd om kosten van opslag aan te rekenen a rato van 25 EUR (excl. btw) per dag vertraging. Het risico van de opslag komt vanaf dan ook ten laste van de Klant.

2.16. Indien wordt overeengekomen dat de levering gebeurt op het adres aangewezen door de Klant, dient de Klant:

- Tijdig alle praktische informatie te verschaffen over de plaats van levering, met name of de trappenhal gemakkelijk bruikbaar is, of er een lift voorhanden is, als er voldoende parkeergelegenheid is, enz.

- Alle redelijke inspanningen te nemen, voor zover mogelijk, om locatie van levering zo goed mogelijk bereikbaar en vrij van hindernissen te maken.

- Indien dit vereist zou zijn (hetgeen Julie Hellemans vooraf zal melden aan de Klant), om tijdig de nodige aanvragen bij de stedelijke of gemeentelijke overheid te doen om een parkeervergunning te bekomen.

2.17. Als de levering niet geheel of gedeeltelijk zou kunnen plaatsvinden wegens een omstandigheid die niet aan Julie Hellemans te wijten is, dan is zij gerechtigd om eventuele navolgende leveringen supplementair aan te rekenen.

Artikel 3 Prijs en betaling

Algemeen

3.1. De prijzen worden overeengekomen in de Bijzondere Voorwaarden. Alle bedragen zijn exclusief btw tenzij anders aangegeven in de Bijzondere Voorwaarden.

3.2. Julie Hellemans is gerechtigd om de betaling van een of meerdere voorschotten te vragen als voorwaarde voorafgaand aan de levering van de Goederen of de aanvang van de Diensten of een nieuwe opleveringsfase.

3.3. De Klant is verplicht alle verschuldigde bedragen te betalen binnen de 14 kalenderdagen na het bezorgen van de overeenstemmende factuur door Julie Hellemans, tenzij de factuur of de Bijzondere Voorwaarden een andere betalingstermijn bevatten.

3.4. Ingeval van laattijdige of niet-betaling van eender welk verschuldigd bedrag uit hoofde van de Overeenkomst, en niettegenstaande enige protest vanwege de Klant:

- Is Julie Hellemans gerechtigd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en de te leveren Goederen of Werken in te houden tot de datum van integrale betaling.

- Zal de Klant, indien deze als consument handelt, een eerste kosteloze betalingsherinnering ontvangen met vermelding van de potentiële kosten zoals hierna vermeld ingeval van blijvende niet-betaling. De Klant-consument dient dan uiterlijk binnen 14 dagen na verzending van de betalingsherinnering de openstaande bedragen te betalen. Bij gebreke van betaling binnen deze termijn, is Julie Hellemans gerechtigd op een conventionele verwijlintrest aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wettelijke interestvoet, alsook een forfaitaire schadevergoeding die als volgt wordt berekend t.a.v. de Klant-consument:

o Schulden onder 150,00 EUR: 20,00 EUR.

o Schulden tussen 150,00 EUR en 500,00 EUR: 30,00 EUR plus 10% op de schijf boven 150,00 EUR.

o Schulden boven 500,00 EUR: 65,00 EUR plus 5% op de schijf boven de 500,00 EUR, met een maximum van 2.000,00 EUR.

- Als de Klant in hoedanigheid van onderneming handelt, is Julie Hellemans van rechtswege en zonder ingebrekestelling vanaf de vervaldatum van de factuur gerechtigd op een conventionele verwijlintrest aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wettelijke interestvoet, die ingeval de Klant een onderneming is wordt bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 50,00 EUR.

3.5. Indien de Overeenkomst voor rekening van twee of meer natuurlijke of rechtspersonen wordt uitgevoerd, zijn deze personen ieder voor zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

3.6. Ingeval de contractuele relatie beëindigd is, kan Julie Hellemans schuldvergelijking toepassen tussen alle wederzijdse vaststaande vorderingen met de Klant, ongeacht het tijdstip waarop de betrokken schuldvorderingen opeisbaar zijn.

3.7. De laattijdige betaling van een factuur resulteert in het onmiddellijk opeisbaar maken van alle andere openstaande facturen, ook al zijn de vervaldata van deze facturen nog niet verstreken.

3.8. Het voorleggen door Julie Hellemans van een rekeninguittreksel of een ander stuk uit haar boekhouding volstaat om het bedrag van haar schuldvordering t.o.v. de Klant te bepalen en het bewijs ervan te leveren.

Bijkomende bepalingen m.b.t. de verlening van Diensten

3.9. Als de prijs (of een deel ervan) voor de Diensten forfaitair is bepaald, is dit afgestemd op de ingeschatte werktijd en eventuele reeds geraamde kosten in functie van de contractueel overeengekomen opdracht zoals omschreven in de Bijzondere Voorwaarden. Dit budget houdt rekening met redelijke verzoeken van de Klant tot aanpassingen op basis van tussentijdse feedback. Het overeengekomen budget houdt echter geen rekening met eisen, wensen, randvoorwaarden of verwachtingen die niet tot de scope van de Diensten behoren, of die ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst niet, of niet in volle omvang, of onvoldoende duidelijk aan Julie Hellemans kenbaar zijn gemaakt (hierna: "Meerwerken"). Als Meerwerken worden bijvoorbeeld beschouwd, zonder hiertoe beperkt te zijn: verzoeken tot aanpassing van werken nadat deze reeds uitdrukkelijk of stilzwijgend door de Klant werden aanvaard; verzoeken tot aanpassingen of aanvullingen die pas worden gecommuniceerd nadat de Overeenkomst is gesloten of nadat de verlening van de Diensten is aangevat; verzoeken tot aanpassingen of aanvullingen die kennelijk zijn ingegeven vanuit nieuwe of gewijzigde subjectieve voorkeuren van de Klant die onvoldoende duidelijk aan Julie Hellemans kenbaar werden gemaakt ten tijde van de aanvaarding van de offerte.

3.10. Indien Meerwerk wordt verlangd of zou moeten worden volbracht, dan wordt deze in regie uitgevoerd tegen het op dat ogenblik geldende uurtarief van Julie Hellemans, tenzij als partijen een specifiek bijkomend budget zijn overeengekomen. In afwijking daarvan is Julie Hellemans gerechtigd om verzoeken tot het uitvoeren van Meerwerken te weigeren, onverminderd haar recht om de geleverde Diensten volledig te factureren.

3.11. Indien de Klant zijn medewerkingsplicht bedoeld in artikel 2.10 niet in goede orde naleeft, en indien Julie Hellemans hierdoor bijkomende kosten of prestaties dient te doen, worden deze ook als Meerwerken aangerekend.

3.12. Julie Hellemans zal periodiek de geleverde Diensten factureren volgens de tijdstippen die zij zelf bepaalt. Indien de contractuele opdracht in tussentijdse opleveringsfases is verdeeld, zal Julie Hellemans in principe (doch zonder dat zij daartoe verplicht is) haar Diensten periodiek factureren bij de voorlopige oplevering van een opleveringsfase, ongeacht de goedkeuring van de Klant met de tot dan geleverde Diensten.

Artikel 4 Conformiteit en klachtenregeling bij de aankoop van Goederen

4.1. Bij de aankoop van Goederen heeft de Klant-consument heeft recht op de wettelijke garantietermijn overeenkomstig artikel 1649quater Burgerlijk Wetboek, die eindigt twee jaar na de levering van de Goederen. Conformiteitsgebreken vastgesteld door de Klant-consument met betrekking tot aangekochte Goederen moeten binnen de 2 maanden na kennisname van het gebrek schriftelijk worden gemeld aan Julie Hellemans, met een gedetailleerde beschrijving van het conformiteitsgebrek en met de nodige bewijskrachtige stukken. Na verloop van de voormelde garantietermijn of meldingstermijn, kan de Klant-consument zich enkel nog beroepen op de gemeenrechtelijke regeling inzake verborgen gebreken, waarbij een termijn geldt van 48 uur na kennisname van het verborgen gebrek om dit schriftelijk te melden, met een gedetailleerde beschrijving en de nodige bewijskrachtige stukken.

4.2. De Klant-onderneming dient zichtbare gebreken met betrekking tot aangekochte Goederen te melden binnen 48 uur na kennisname van het gebrek. Daarna staat Julie Hellemans enkel nog in voor verborgen gebreken, die door de Klant-onderneming schriftelijk, binnen 7 kalenderdagen na kennisname van het verborgen gebrek, met een gedetailleerde beschrijving van het verborgen gebrek en de nodige bewijskrachtige stukken, ter kennis moet brengen aan Julie Hellemans

4.3. Indien er een gebrek in de Goederen is vastgesteld, zal Julie Hellemans de Goederen terugnemen en deze ofwel herstellen, ofwel vervangen. Indien het herstel of de vervanging echter een buitensporige kost of onmogelijk zou zijn voor Julie Hellemans, heeft de Klant recht op een passende prijsvermindering of op de ontbinding van de Overeenkomst.

Artikel 5 Intellectuele eigendomsrechten

5.1. De intellectuele eigendomsrechten (waaronder het auteursrecht, het recht op een tekening of model, het recht op een octrooi) met betrekking tot de Werken (zoals moodboards, adviesdossiers, schetsen, (3D-)ontwerpen, plannen, presentaties, enz.), behoren integraal en exclusief aan Julie Hellemans toe. De Klant erkent tevens dat alle knowhow, sjablonen, logo's en andere visuele elementen, handelsnamen, websites, merken, slagzinnen, databanken, methoden en alle andere zaken waarvan Julie Hellemans de titularis is, als dusdanig de exclusieve eigendom van Julie Hellemans blijft.

5.2. Op de onderdelen van de Werken waarop de intellectuele eigendomsrechten bij Julie Hellemans berusten, verkrijgt de Klant het niet-exclusieve, wereldwijde, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare recht om deze te gebruiken hetzij voor in de eigen particuliere privésfeer (indien de Klant als consument handelt), hetzij voor de interne bedrijfsgebouwen van de Klant (indien de Klant als onderneming handelt). De vergoedingen voor deze licentie zijn inbegrepen in de uitgaande facturatie naar de Klant. De licentie geldt voor de duurtijd van het betreffende intellectuele eigendomsrecht, en is aan dezelfde beëindigingsmodaliteiten onderworpen zoals bedoeld in Artikel 8.

5.3. Niets in deze Algemene Voorwaarden kan geïnterpreteerd worden als een uitdrukkelijke of impliciete overdracht van intellectuele rechten, of een toekenning van ruimere gebruiksrechten dan zoals omschreven in het vorige lid, van Julie Hellemans aan de Klant.

5.4. De Klant begrijpt dat Julie Hellemans een moreel recht op naamsvermelding geniet op alle Werken. De Werken mogen bijgevolg enkel worden gebruikt in de zin van dit artikel onder vermelding van de naam "Julie Hellemans" of een pseudoniem naar haar keuze, tenzij Julie Hellemans daar uitdrukkelijk of stilzwijgend van afziet. Indien Julie Hellemans deze naamsvermelding wenst te wijzigen, dan zal zij de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte stellen, die hier onmiddellijk het nodige gevolg aan zal geven. Deze naam zal door de Klant zichtbaar worden aangebracht op of in verband met de Werken, rekening houdend met de toegepaste exploitatiewijzen.

Artikel 6 Geheimhouding

6.1. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder "Vertrouwelijke Informatie" begrepen, alle informatie die door de partijen als vertrouwelijk wordt beschouwd, hetzij omdat partijen deze informatie duidelijk als vertrouwelijk of eigendomsrechtelijk hebben aangemerkt, hetzij omdat de informatie redelijkerwijs als vertrouwelijk moet worden beschouwd gezien de aard van de informatie of de omstandigheden. Vertrouwelijke Informatie omvat, maar is niet beperkt tot informatie die niet algemeen bekend is bij het publiek, zoals bedrijfsgeheimen, knowhow, plannen, ontwerpen, tekeningen, modellen, prototypes, enzovoort.

6.2. Partijen zullen potentieel kennis krijgen van Vertrouwelijke Informatie van elkaar, waarop de rechten integraal toebehoren aan de respectievelijke partijen.

6.3. Partijen stemmen ermee in de Vertrouwelijke Informatie strikt vertrouwelijk te houden. Zij zullen de Vertrouwelijke Informatie bijgevolg op geen enkele manier, geheel of gedeeltelijk, bekendmaken aan anderen dan hun werknemers en zelfstandige medewerkers op een "need-to-know" basis, op voorwaarde dat dergelijke werknemers en medewerkers aan gelijkwaardige vertrouwelijkheidsverplichtingen onderworpen zijn.

6.4. Partijen zullen geen enkele Vertrouwelijke Informatie gebruiken of distribueren voor enig ander doel dan binnen het kader van de Overeenkomst, tenzij zij daartoe zijn gemachtigd door de andere partij.

6.5. De ontvangende partij zal geen Vertrouwelijke Informatie gebruiken met oog op het verkrijgen van een commercieel, economisch of juridisch voordeel ten aanzien van de mededelende partij.

6.6. Op eerste verzoek van de partij die Vertrouwelijke Informatie heeft meegedeeld, zal de partij die ze ontvangen heeft alle dragers van Vertrouwelijke Informatie terugbezorgen en alle digitale kopieën daarvan vernietigen.

6.7. Dit artikel is niet van toepassing op informatie waarvan de ontvanger bewijst:

- dat deze algemeen beschikbaar is voor het publiek, of;

- dat deze rechtmatig in haar bezit was of bij haar bekend was voordat zij deze ontving, of;

- dat deze rechtmatig en zonder beperking aan haar bekend is gemaakt door een derde, of;

- dat deze onafhankelijk is ontwikkeld zonder gebruikmaking van Vertrouwelijke Informatie van de mededelende partij of;

- dat deze bij wet of krachtens een rechterlijk bevel bekend moet worden gemaakt.

6.8. Dit artikel blijft volledig in werking zowel tijdens de duur van de Overeenkomst, als gedurende vijf jaar na het einde van de Overeenkomst.

Artikel 7 Aansprakelijkheid

7.1. Julie Hellemans is niet aansprakelijk voor eender welke schade als gevolg van de nalatigheid, de vergetelheid of de niet-naleving van een bepaling van de Overeenkomst door de Klant.

7.2. Julie Hellemans is niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade met inbegrip (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetderving, productiebeperkingen, verlies van verwachte besparingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel, verlies van gegevens, reputatieschade of vorderingen van derden.

7.3. Onverminderd de voorgaande leden, is de contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van Julie Hellemans ten aanzien van de Klant, met inbegrip van eventuele beroepsaansprakelijkheden, te allen tijde beperkt tot het laagste van de volgende bedragen:

- het totaal aan de Klant gefactureerde bedrag voor de Diensten in het kader van de Overeenkomst, gedurende de twaalf maanden voorafgaand aan het feit dat aanleiding gaf tot de aanspraak van de Klant, of;

- het bedrag waarvoor de aansprakelijkheidsverzekeraar van Julie Hellemans bereid is tussen te komen in een concreet schadegeval, hetgeen zal blijken uit een schriftelijke verklaring vanwege de verzekeringsmaatschappij.

7.4. Niets in deze Algemene Voorwaarden zal beschouwd worden als een beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid van eender welke partij ingeval van opzet, bedrog, fraude of aansprakelijkheid van deze partij voor overlijden of lichamelijke letsels.

7.5. Indien Julie Hellemans door overmacht van tijdelijke aard wordt verhinderd de Overeenkomst (verder) uit te voeren, zal de uitvoering van de Diensten worden opgeschort totdat de situatie van tijdelijke overmacht is geëindigd. Indien de situatie van overmacht permanent is (hetgeen bijvoorbeeld het geval zal zijn indien een tijdelijke overmachtssituatie gedurende een ononderbroken periode van drie maanden blijft aanhouden), is Julie Hellemans gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding de Overeenkomst door een schriftelijke mededeling zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Dergelijke beëindiging geldt onverminderd het recht van Julie Hellemans op betaling door de Klant voor reeds door Julie Hellemans geleverde Diensten voordat sprake er was van een overmachtssituatie. Onder overmacht in de zin van deze bepaling wordt begrepen, elke gebeurtenis of omstandigheid buiten de redelijke controle en zonder fout van Julie Hellemans die deze laatste verhindert de Overeenkomst (verder) uit te voeren, zoals, maar niet beperkt tot: ziekte, overheidsingrijpen, terrorisme, oorlogen, natuurrampen, branden, sabotages, stakingen, rellen, overvallen, onbeschikbaarheid van informaticasystemen, enzovoort.

7.6. Iedere aanspraak van de Klant lastens Julie Hellemans vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van een jaar nadat de feiten waarop de aanspraak gebaseerd is door de Klant gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.

Artikel 8 Beëindiging en ontbinding

8.1. Indien de Overeenkomst voor onbepaalde duur is aangegaan, kan iedere partij deze opzeggen mits schriftelijke kennisgeving aan de andere partij en mits een opzeggingstermijn van een maand wordt in acht genomen.

8.2. Julie Hellemans kan eigenmachtig en zonder gerechtelijke tussenkomst de Overeenkomst ontbinden ingeval van een zwaarwichtige wanprestatie van de Klant die niet wordt rechtgezet binnen de 15 dagen nadat de Klant schriftelijk in gebreke is gesteld door Julie Hellemans.

8.3. De Klant erkent dat haar faillissement, vereffening, ontbinding of de overname van de meerderheid van diens aandelen door een derde, van rechtswege aanleiding geeft tot de ontbinding van de Overeenkomst, tenzij Julie Hellemans uitdrukkelijk of impliciet afstand doet van deze ontbinding en de uitvoering van de Overeenkomst verder nastreeft.

8.4. Alle onderdelen van deze Overeenkomst die naar hun aard ook na beëindiging van kracht dienen te blijven, blijven ook na beëindiging van kracht, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, beperkingen van aansprakelijkheden, afwijzingen van garanties, geheimhoudingsverplichtingen en openstaande betalingsverplichtingen.

Artikel 9 Vrijwaring

9.1. De Klant zal Julie Hellemans vrijwaren tegen alle vorderingen van derden die zouden ontstaan door, of die het gevolg zijn van, de uitvoering of beëindiging van de Overeenkomst en die veroorzaakt zijn door de contractuele wanprestatie van de Klant van haar verbintenissen bepaald in deze Overeenkomst, of door andere gedragingen van de Klant die een buitencontractuele fout uitmaken.

Artikel 10 Nietigheidsbeding

10.1. De nietigheid, ongeldigheid of onafdwingbaarheid van om het even welke bepaling zal toch haar maximaal toegelaten gevolg behouden en dit zal bovendien geen enkele invloed hebben op de geldigheid of afdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden. De nietige, ongeldige of onafdwingbare bepaling wordt van rechtswege vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die economisch en juridisch zo nauw mogelijk aanleunt bij de initiële bepaling.

Artikel 11 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

11.1. Op de Overeenkomst is enkel het Belgische recht van toepassing.

11.2. Alle betwistingen uit hoofde van de Overeenkomst vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken bevoegd over de maatschappelijke zetel van Julie Hellemans, tenzij de Klant in de hoedanigheid van consument handelt, in welk geval de rechtbanken bevoegd over de woonplaats van de Klant uitsluitend bevoegd zijn.




PRIVACY POLICY
Versie 1.0
Datum: 22/06/2023

1. Identiteit en contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke

Deze privacy policy is van toepassing op alle persoonsgegevens die verwerkt worden door Julie Hellemans, eenmanszaak, met adres te Schoolstraat 9, 8490 Jabbeke, en met ondernemingsnummer BE0507.799.255, die de verwerkingsverantwoordelijke is van de website www.contempora.be..

De Verwerkingsverantwoordelijke hecht veel belang aan uw privacy en verwerkt uw persoonsgegevens dan ook conform de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (hierna "GDPR") alsook iedere toekomstige of aanvullende wetgeving in uitvoering daarvan, voor zover van toepassing.

Voor verdere vragen of opmerkingen in verband met de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens kan u ons steeds contacteren, hetzij per e-mail naar julie.hellemans@gmail.com of per post naar voormeld postadres.

2. Wat betekent "persoonsgegevens verwerken"?

Het verwerken van persoonsgegevens (hierna "gegevens") omvat elke verwerking van gegevens die u als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het gaat, leest u in deze Privacy Policy. Het begrip 'verwerken' is zeer ruim en dekt onder andere het verzamelen, bewaren, gebruiken van uw gegevens, of het delen hiervan met derden.

3. Welke gegevens verwerken wij?

Hieronder verduidelijken wij welke gegevens wij van u kunnen verwerken. Afhankelijk van de concrete situatie, uw voorkeuren en de manier waarop u ons contacteert, verwerken wij niet alle onderstaande gegevens van u.


Algemeen

Van al onze contacten verwerken wij mogelijk onderstaande gegevens:

  • Elektronisch identificatie- en gebruiksgegevens (bv. IP adres, browsertype, locatiegegevens);
  • Identificatiegegevens;
  • Contactgegevens (bv. naam, voornaam, adres, e-mailadres, etc.);
  • Contactgeschiedenis (bv. e-mailberichten, berichten verstuurd via het contactformulier, etc.);
  • Bedrijfsgerelateerde gegevens voor zover het mogelijk is om op basis van die gegevens een natuurlijk persoon te identificeren;


Hoofdactiviteit

In het kader van onze hoofdactiviteit verwerken wij bijkomend mogelijks volgende gegevens van onze klanten:

  • Informatie en documenten over onroerende goederen, zoals tekeningen, schetsen, architecturale plannen, administratieve documenten, enz.
  • Notities van besprekingen met de klant
  • Contractuele gegevens (bv. bedrijfsnaam, adres, btw-nummer, offerte, overeenkomst, etc.)
  • Feedback, testimonials en promotionele content zoals foto's en video's.


Leveranciers – dienstverleners

Van onze leveranciers en dienstverleners verwerken wij bijkomend mogelijk onderstaande gegevens:

  • Contractuele gegevens (bv. bedrijfsnaam, adres, btw-nummer, offerte, overeenkomst, etc.);
  • Betalings- en facturatiegegevens (bv. betaalkaartgegevens, facturen, etc.);
  • Feedback, getuigenissen, quotes, promotionele content zoals foto's en video's (bv. beoordelingen en ervaringen in verband met onze (samen)werking, testimonials, citaten, aanwezigheid op evenementen, etc.)

Kandidaat-medewerkers

Van kandidaat-medewerkers verwerken wij bijkomend mogelijk onderstaande gegevens. Uiteraard zal dit in grote mate afhankelijk zijn van welke gegevens u zelf aan ons wenst te verstrekken in functie van uw sollicitatie.

  • Persoonlijke bijzonderheden;
  • Werkgerelateerde gegevens;
  • Foto's.


4. Voor welke doeleinden verwerken wij uw gegevens?

De persoonsgegevens worden uitsluitend verwerkt binnen het kader van de onderneming en met name voor volgende doeleinden:

  • Binnen het kader van de hoofdactiviteit van de verwerkingsverantwoordelijke als interieurarchitecte;
  • Voldoen aan administratieve en fiscale verplichtingen;
  • Communicatie met klanten en prospecten;
  • Aanwervingsprocedure van medewerkers.

5. Op basis van welke verwerkingsgronden verwerken wij uw gegevens?

Wij verwerken uw gegevens voor de hieronder beschreven doeleinden en verzamelen en verwerken niet meer en geen andere soorten gegevens dan deze die nodig zijn voor deze doeleinden.

Wij verwerken uw gegevens enkel voor zover gebaseerd op één van de verwerkingsgronden die worden opgesomd in de GDPR, en zoals hierna weergegeven.

Wettelijke verplichting

Bepaalde gegevens worden door ons verwerkt om te voldoen aan wettelijke of reglementaire verplichtingen die op ons rusten. Bijvoorbeeld in het kader van fiscale en boekhoudkundige verplichtingen of op het gebied van gegevensbescherming.

Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst

Bepaalde gegevens worden door ons verwerkt omdat het noodzakelijk is voor het aangaan, uitvoeren of beëindigen van een overeenkomst met u als betrokkene. Bijvoorbeeld voor het contacteren, inplannen, reageren op een verzoek of opvragen van informatie in het kader van het aangaan van een contractuele relatie, maar ook de effectieve uitvoering van de contractuele opdracht in het kader van onze hoofdactiviteit, teneinde u onze dienstverlening te kunnen verschaffen of die van u te kunnen ontvangen.

Gerechtvaardigd belang

Bepaalde gegevens worden door ons verwerkt op basis van ons gerechtvaardigd belang die in specifieke gevallen zwaarder weegt dan enig mogelijk nadeel voor uw rechten. Bijvoorbeeld voor het promoten van onze activiteiten bij zakelijke contacten; het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening; het opleiden van medewerkers en het evalueren en bijhouden van gegevens en statistieken die betrekking hebben op onze activiteiten, in de ruime zin; het bewaren en gebruiken van bewijsmateriaal in het kader van aansprakelijkheid, procedures of geschillen en met het oogpunt op archivering van de activiteiten; en het garanderen van de veiligheid, zowel online op deze website als in onze bedrijfsgebouwen.

Toestemming

Bepaalde gegevens worden door ons verwerkt op basis van uw toestemming. Bijvoorbeeld voor het promoten van activiteiten bij potentiële zakelijke contacten; het gebruik van bepaalde analytische of marketing cookies; het plaatsen van foto's die persoonsgegevens bevatten op onze website en sociale media-kanalen. Gegevens van sollicitanten na de aanwervingsprocedure zullen enkel bijgehouden worden mits toestemming.

6. Oorsprong van de gegevens

De meeste gegevens die wij verwerken van u hebben we ook rechtstreeks van u verkregen. Binnen het kader van onze dienstverlening is het mogelijk dat wij gegevens van u verkrijgen via externe dienstverleners of openbare bronnen.

7. Met wie delen wij uw gegevens?

Wij geven uw gegevens niet door aan derden, tenzij wanneer dit strikt noodzakelijk is in het licht van hogervermelde doeleinden, of indien wij daartoe wettelijk verplicht zijn.

Waar nodig doen wij een beroep op externe dienstverleners (verwerkers), ter ondersteuning van onze operationele doeleinden zoals het beheer van onze websites en IT-systemen. Deze externe dienstverleners voeren desgevallend bepaalde verwerkingen van gegevens uit namens ons. Wij zullen uw gegevens slechts delen met deze externe dienstverleners in de mate dat dit nodig is voor het desbetreffende doel. De gegevens mogen door hen niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Bovendien zijn deze dienstverleners contractueel gebonden om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te waarborgen door middel van een "verwerkersovereenkomst" die met deze partijen werd gesloten.

Concreet heeft dit tot gevolg dat wij uw gegevens, voor zover relevant in uw situatie, met de volgende derden delen voor de volgende doeleinden, waarbij deze derden in bepaalde gevallen optreden als verwerkers namens ons:

  • Postbedrijven, transport- en bezorgbedrijven indien wij u iets moeten toezenden per post;
  • Externe vertegenwoordigers en consultants of enige andere partijen die betrokken zijn in het kader van onze hoofd- of nevenactiviteiten;
  • De verwerkers die ons op IT-gebied bijstaan bij het uitbaten van onze organisatie, met het oog op een veilig en efficiënt digitaal gegevensbeheer binnen onze organisatie;
  • Overheidsorganen, gerechtelijke instanties en beoefenaars van gereglementeerde beroepen zoals boekhouders en advocaten, met het oog op de naleving van onze wettelijke verplichtingen en verdediging van onze belangen, voor zover vereist.

8. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld of worden verwerkt. Aangezien de termijn waarvoor de gegevens kunnen worden bijgehouden afhangt van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verzameld, kan de opslagperiode in elke situatie variëren. Soms zal specifieke wetgeving ons verplichten de gegevens bij te houden voor een bepaalde periode. Onze bewaartermijnen zijn steeds gebaseerd op wettelijke vereisten en een afweging van uw rechten en verwachtingen met hetgeen nuttig en nodig is voor het vervullen van de doeleinden. Na afloop van de bewaartermijn worden uw gegevens gewist of geanonimiseerd.

9. Waar bewaren wij uw gegevens en hoe worden deze beschermd?

Wij voorzien passende veiligheidsmaatregelen op technisch en organisatorisch vlak, om binnen het kader van onze activiteiten de vernietiging, het verlies, de vervalsing, de wijziging, de onbevoegde toegang of onrechtmatige kennisgeving aan derden te vermijden alsook elke andere niet toegestane verwerking van deze gegevens.

Daarnaast hebben wij er ook aandacht voor dat de verwerkers op wie wij beroep doen eveneens passende veiligheidsmaatregelen treffen om risico's op incidenten zo veel als mogelijk te beperken.

Indien uw gegevens bij het gebruik van specifieke diensten of softwaretools, buiten de Europese Economische Ruimte (EER) verwerkt worden, zal dit uitsluitend gebeuren in/naar landen waarvan de Europese Commissie heeft bevestigd dat ze een passend beschermingsniveau van uw gegevens waarborgen, of zullen er maatregelen genomen worden om de rechtmatige verwerking van uw gegevens in deze derde landen te verzekeren.

10. Wat zijn uw rechten?

U beschikt over diverse rechten met betrekking tot de gegevens die wij van u verwerken. Indien u een beroep wenst te doen op één van de hiernavolgende rechten, gelieve onze GDPR-verantwoordelijke te contacteren via de contactgegevens opgenomen onder de eerste titel van deze Privacy policy.

Recht van inzage en kopie

U heeft het recht om uw gegevens in te zien en hiervan een kopie te krijgen. Onder dit recht valt ook de mogelijkheid om verdere inlichtingen te vragen omtrent de verwerking van uw gegevens, onder meer wat betreft de categorieën van gegevens die van u verwerkt worden en voor welke doeleinden dit gebeurt.

Recht van aanpassing of rectificatie

U heeft het recht om uw gegevens te laten aanpassen indien u meent dat wij beschikken over onjuiste gegevens.

Recht van gegevensuitwissing (recht op vergetelheid)

U heeft het recht om te vragen dat wij uw gegevens zonder onredelijke vertraging wissen. Wij zullen echter niet altijd in staat zijn om een dergelijk verzoek in te willigen, onder meer wanneer wij de gegevens nog nodig hebben in functie van een lopende overeenkomst, of wanneer het bijhouden van bepaalde van uw gegevens gedurende een bepaalde termijn wettelijk verplicht is.

Recht op beperking van verwerking

U heeft het recht om de verwerking van uw gegevens te beperken. Op die manier wordt de verwerking tijdelijk stopgezet tot er bijvoorbeeld zekerheid is over de juistheid ervan.

Recht op het intrekken van uw toestemming

Wanneer de verwerking is gebaseerd op uw toestemming, dan heeft u het recht om deze toestemming op elk moment terug in te trekken door ons te contacteren. Voor marketingberichten die u via e-mail van ons ontvangt op basis van uw toestemming, kan u deze toestemming eenvoudig intrekken door op de uitschrijflink te klikken onderaan een dergelijk bericht.

Recht van bezwaar

U heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens die is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang. Dit dient te gebeuren op basis van specifieke met uw situatie verband houdende redenen. U kan eveneens bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens ten behoeve van direct marketing. Bij marketingberichten per e-mail zal steeds een opt-out voorzien zijn.

Recht op overdraagbaarheid

U heeft het recht om uw gegevens die u zelf aan ons verstrekt heeft met uw toestemming of in uitvoering van een overeenkomst, in elektronische vorm te verkrijgen. Op die manier kunnen ze makkelijk aan een andere organisatie worden overgedragen. U heeft bovendien het recht om ons te verzoeken om uw gegevens rechtstreeks over te dragen aan een andere organisatie, indien dit technisch mogelijk is.

Recht om klacht in te dienen bij uw toezichthoudende autoriteit

Indien u van mening zou zijn dat wij uw gegevens op een onjuiste manier verwerken, beschikt u steeds over het recht om een klacht in te dienen bij uw toezichthoudende autoriteit op het gebied van gegevensbescherming.

Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA)
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
contact@apd-gba.be

11. Hoe kan u uw rechten uitoefenen?

U kan uw rechten uitoefenen door ons te contacteren, hetzij per e-mail naar julie.hellemans@gmail.com of per post naar 8490 Jabbeke, Schoolstraat 9 mits bijvoeging van een kopie van de voorzijde van uw identiteitskaart of een ander document waarmee u geïdentificeerd kan worden. De kopie zal enkel gebruikt worden om u te identificeren overeenkomstig de GDPR.

12. Wijzigingen

Wij behouden ons het recht voor om deze privacy policy te wijzigen. De meest recente versie is te allen tijde beschikbaar op onze websites. De datum waarop deze privacy policy voor het laatst gewijzigd is, kan u bovenaan terugvinden. In geval van een substantiële wijziging van de privacy policy, zullen wij de betrokkenen op wie dit een impact kan hebben, hiervan zo mogelijk rechtstreeks